Terug naar de nieuwsbrief | www.golfreiswijzer.nl

Afname geregistreerde golfers in Europa


Een onderzoek van KPMG heeft aangetoond dat voor het eerst in twintig jaar het totaal aantal geregistreerde golfers in Europa is gedaald. In slechts enkele landen nam het aantal golfers redelijk toe, waaronder Duitsland, Finland en Nederland.


Na meer dan twintig jaar van groei, heeft de Europese golfmarkt in 2011 netto een flinke daling (46.000) van het aantal geregistreerde golfers meegemaakt. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland werden in 2011 42.700 golfers minder geregistreerd, een afname van 3.1%. Het Verenigd Koninkrijk en Ierland heeft al sinds 2007 last van afname van het aantal geregistreerde golfers.

In Zweden werden er 21.000 golfers minder geregistreerd dan in 2010, een afname van 4.1%. Ook in Spanje was er een flinke daling te bespeuren met 9.700 minder golfers (-2.9%).

Groei

Ondanks de geluiden over de afname van actieve golfers in Nederland, was er volgens het onderzoek van KPMG wel een stijgende lijn te ontdekken in het aantal geregistreerde golfers. In 2011 werden er in Nederland 7.600 golfers meer geregistreerd dan in 2010, een stijging van 2.2%.

In Duitsland nam het aantal geregistreerde golfers flink toe. Een positief saldo van 10.800 golfers, een stijging van 1.8%. Ook Finland ging er op vooruit met 4.600 golfers (+3.6%)

TsjechiŽ groeide het hardst en had met 3.500 golfers een toename van 7.6%.

Ondanks het enorme potentieel van golf in de Oost-Europese landen, was de groei in 2011 niet noemenswaardig.

Vrouwen

Volgens het KPMG-onderzoek blijven de Duitssprekende landen en Nederland koplopers als het gaat om vrouwelijke golfers. Dertig procent van de golfers in deze landen is vrouw. Met een totaal van 430.000 vrouwelijke golfers vormen deze landen samen veertig procent van het totale aantal vrouwelijke golfers in Europa.

Jeugd is de oplossing

In landen waar de golfmarkt het moeilijk heeft, wordt juist nu jeugdgolf aangemoedigd. Dit blijkt uit het relatief grote aantal jeugdige golfers in landen als Turkije, ServiŽ en Griekenland. Hoewel het in absolute cijfers slechts over enkele duizenden jonge spelers gaat is deze ontwikkeling waarschijnlijk wel een belangrijke factor in de toekomstige ontwikkeling van golf.

Golfvoorzieningen

Het onderzoek gaf geen opmerkelijke groei aan van golfvoorzieningen, maar in bijvoorbeeld Nederland, Duitsland, TsjechiŽ en Polen werden in 2011 wel enkele nieuwe banen geopend.

Totalen in Europa

- Het aantal golfbanen in Europe nam met 0.7% toe tot 6.740
- Het totaal aantal geregistreerde golfers in Europa zakte onder de 4,4 miljoen (-1%).
- 65% is man, 25% is vrouw en 10% is junior

De verklaring volgens KPMG

De terugval van geregistreerde golfers volgt op een periode van 25 jaar intensieve groei. Het aantal golfers is sinds begin jaren tachtig verdrievoudigd, terwijl het aantal golfbanen in diezelfde periode is verdubbeld.

Andrea Sartori, hoofd van KPMGís Golf Advisory Practice in EMA (Europa, Midden-Oosten, Afrika en India) zei in het rapport: 'Terwijl de groei van golf iets terug ging lopen na 2005, was vorig 2011 de eerste keer dat er daadwerkelijk een afname was in het aantal geregistreerde golfers. De afname kan volgens Sartori worden toegeschreven aan twee factoren:
- de afname in de grootste golfmarkten van Europa, vooral in het Verenigd Koninkrijk en Ierland;
- het ontbreken van dynamische groei in de nieuwe en potentiele markten van Europa en dan specifiek Oost-Europa en landen ten zuidoosten van de Middellandse Zee.

Hoewel het aantal officieel geregistreerde golfers in het Verenigd Koninkrijk en Ierland terugliep tot 1.326.700, nog steeds meer dan het dubbele van de tweede golfmarkt in Europa, Duitsland (610.000), verduidelijkte Sartori dat het daar nog steeds niet verplicht is om je als golfer te registreren. Het kan dus goed zijn dat, hoewel de cijfers een afname aangeven, veel golfers in de UK en Ierland geen lid meer zijn van een club of vereniging, maar wel nog steeds spelen op basis van greenfee.

Het onderzoek wijst ook uit dat golfbanen in Europa niet adequaat reageren op wijzigingen in het economisch klimaat en wellicht daardoor klanten verliezen. In plaats van jongeren- en familieprogramma's te ontwikkelen of aanbiedingen te doen, zijn in 2011 de prijzen verhoogd. Meer dan de helft van de clubs heeft niet geÔnvesteerd in (online)marketing.