Terug naar de nieuwsbrief | www.golfreiswijzer.nl

Duca del Cosma Schoenen voor Luiten


Vanaf 1 januari 2021 is het Nederlandse Duca del Cosma de nieuwe sponsor van Joost Luiten voor golfschoenen en golfkleding. Nederlands meest succesvolle golfer –winnaar van zes European Tour titels waarvan twee keer een KLM Open– zal vanaf 1 januari 2021 in de eigentijdse schoenen en kleding van Duca del Cosma te bewonderen zijn.


Totaal relaxed na een, zoals hij zelf kwalificeerde: “voor mijn gevoel heel slecht seizoen”, trok Joost Luiten in Breukelen een nieuw paar golfschoenen aan. De 35-jarige Rotterdammer speelt de komende jaren op stappers van Duca del Cosma. Hij was eraan toe na het aflopende contract met Footjoy.
Joost Luiten tekent contract met Frank van Wezel van Duca del Cosma. (Foto Ruud Taal)

Zelf ideale golfschoen ontwikkelen


“Wij maken voor de beste golfer van Nederland de meest comfortabele schoenen ooit”, zei bij de contract-ondertekening Frank van Wezel die met zijn Duca del Cosma al enige jaren sponsor is van het KLM Open. “Met ons product willen wij verandering brengen, golf leuker maken, kleurrijker, gezelliger en comfortabeler ook.”
Joost Luiten mag mede de ideale golfschoen voor zichzelf ontwikkelen, zoals ook zijn levenspartner Melanie de ideale golfschoen voor vrouwen kan ontwerpen. “Een droom die uitkomt”, verklaarde zij aan de zijde van haar geliefde.

Veel ging mis dit jaar

Joost Luiten vond na zijn krabbel onder het contract van 2021: “een mooi seizoen te gaan maken.” Zijn nieuwe schoenen-, en ook nieuwe shirtsponsor, voorspelde een terugkeer naar de top-100 van de wereld. “Pardon”, zei Joost, “Top-50!”
Wat later, en serieus in gesprek: “Dit jaar was mijn minste in 13,14 jaar dat ik op de Europese Tour speel. Ik ben veel te weinig in een situatie geweest dat ik zou kunnen winnen. Misschien 2 of 3 keer. Dat hoort, voor mijn doen, minstens 7, 8 of 9 keer in een seizoen te zijn. Bij vlagen heb ik heel goed gespeeld, maar steeds was er dan één hole waardoor alles misging. Een 10 op een hole in Oostenrijk, drie dubbel-bogeys elders waar ik toch nog tiende eindigde. Over het geheel waren alle onderdelen niet helemaal goed. Als je top speelt, dan loopt alles vanzelf. Dat heb ik niet meegemaakt.”

Programma in elkaar gepropt

Door het coronavirus was het een raar jaar. Ook voor de topgolfers. Joost: “Alles werd in vier maanden gepropt. En het gaf een hoop sores. Je leefde in een bubbel. Er mocht niks. Je verbleef op je hotelkamer, moest daar eten en je kon nergens heen. Meestal had ik niet eens het idee dat ik een toernooi speelde. Er was geen publiek, ik voelde geen druk, niets. Er was geen reet aan. Met publiek erbij, zoals bij het KLM Open, voel je 's morgens al de spanning. Dan zijn er duizenden mensen. Je wordt dan gedwongen in tunnelvisie te gaan. Dit jaar had ik dat nooit. En als je dan nergens heen kunt tijdens zo'n toernooi, ga je zitten piekeren over wat er allemaal niet goed gaat. Speel je daarentegen lekker, dan kijk je een filmpje en ga je er de volgende dag weer tegenaan. Maar ik moet ook zeggen, dat ik blij was dat er toch toernooien waren.”
Joost Luiten gaat per 1 januari 2021 met nieuwe Golfsponsor, Duca del Cosma, in zee. (Foto Ruud Taal)

Met nieuwe schoenen naar Abu Dhabi

Joost Luiten verwacht dat de Europese Tour het komend jaar beter en interessanter zal zijn dan 2020. Hij trapt, op nieuwe schoenen, af in januari in Abu Dhabi en wil van 16-19 september weer schitteren in het KLM Open, dat hij twee keer won, op Bernardus. “Mijn ambitie is nog steeds tot de beste 50 golfers van de wereld te behoren.”


Meer informatie over het golfmerk op www.duscadelcosma.com.